Herken je dit?

Wat gaat goed en wat kan beter?

Herken je dit?

Een medewerker plaatst een stopcontact geheel volgens tekening, netjes en snel op het plafond. Pas bij oplevering blijkt dat dit niet de bedoeling was. Resultaat: faalkosten, ontevredenheid bij klant en binnen de organisatie (leiding en medewerkers).

Disfunctionele processen sluipen in organisaties naarmate ze langer bestaan en/of ingrijpende gebeurtenissen hebben plaatsgevonden. De voordelen van de kleine organisatie hebben plaatsgemaakt voor (kleine) frustraties van de groeiende organisatie.

Communicatie verloopt stroever waardoor onderstroom onbewust wordt versterkt. Allemaal elementen die een effectieve en efficiënte organisatie in de weg kunnen staan. Hoe zijn dergelijke organisaties of onderdelen van organisaties te herkennen:

  • Ervaren van hoge werkdruk bij directie en/of personeel.
  • Gevoel van waardering over en weer ontbreekt.
  • Waan van de dag viert hoog tij.
  • Hoog ziekteverzuim.
  • Taken verantwoordelijkheden en bevoegdheden lopen niet synchroon met elkaar.
  • Er in onduidelijkheid over de koers van de organisatie.
  • De werksfeer is negatiever geworden.
  • Toenemende klachten van klanten en opdrachtgevers.
  • Er worden onnodige fouten gemaakt.